Abstract
Modernism has changed the material and subject of art over time through industrial changes, mechanization, rapid development of technology and consumer culture. The concept of postmodernism, which emerged in the 1980s, started in architecture and spread to other fields of art. Many postmodernist artists; in his works, he brings pluralistic insights by combining different art fields and different components of art fields. At this point, there is an interdisciplinary understanding with the combination of painting, sculpture, installation, photography, conceptual art. It is possible to see pop art, minimal art, fluxus, art povera, conceptual art movements and movements among the styles that provide the ground of postmodernism. In the process of postmodernism criticizing modernism, eclecticism reveals the concepts of quoting, polysemy and ambiguity. Distant from strict and limited principles, postmodernism includes classical art practices, as well as photography, collage, pastiche, parody, assembly and moulage applications. Representative artists Cindy Sherman and Barbara Kruger stand out with their photography and digital applications in their works, while Sherrie Levine, Jeff Koons and Damien Hirst feature sculptures and installations. The postmodern art process resulted in the change of the object of art through concepts, intensive use of ready-made performances, and kitsch entering the art scene. The artists have taken a critical approach to art and works of art, by analyzing the postmodern conceptual relations, through the social and cultural changes they associate with the place they live in. While postmodern art refers to the past with its fast production style, the presentation of ready-made objects, the plurality principle in which style diversity exists, it also offers a critical perspective to today's art. In the study, the related literature was examined by descriptivesurvey scanning method. The research is limited to the phenomenon of postmodernism, the postmodernist art process, stylistic diversity and artist works. It is aimed to evaluate the concepts of consumption, gender and ethnicity, which came to the fore in postmodernism, through works of art.
Modernizm, endüstriyel değişimler, makineleşme, teknolojinin hızla gelişimi ve tüketim kültürü aracılığıyla, sanatın malzemesini ve konusunu zaman içerisinde değiştirmiştir. 1980’li yıllarda ortaya çıkan postmodernizm kavramı mimaride başlayarak, diğer sanat alanlarına doğru yayılmıştır. Birçok postmodernist sanatçı; eserlerinde farklı sanat alanlarını, sanat alanlarının farklı bileşenlerini bir araya getirerek çoğulcu anlayışlar ortaya koymaktadır. Bu noktada resim, heykel, enstalasyon, fotoğraf, kavramsal sanat anlayışlarının birlikteliğiyle disiplinlerarası bir anlayış söz konusudur. Postmodernizmin zemininin oluşmasını sağlayan üsluplar arasında pop art, minimal sanat, fluxus, art povera, kavramsal sanat akım ve hareketlerini görmek mümkündür. Postmodernizm modernizmi eleştirdiği süreçte, eklektisizm, alıntılama, çok anlamlılık ve muğlak olma kavramlarını ortaya koymaktadır. Kesin ve sınırlı ilkelerden uzaklaşan postmodernizm, klasik olan sanat uygulamalarının yanı sıra fotoğraf, kolaj, pastiş, parodi, asamblaj, mulaj uygulamalarına da yer vermektedir. Temsilci sanatçılarından Cindy Sherman ve Barbara Kruger eserlerinde fotoğraf ve dijital uygulamalarıyla öne çıkarken, Sherrie Levine, Jeff Koons ve Damien Hirst heykel ve enstalasyonlara yer vermektedir. Postmodern sanat süreci sanatın nesnesinin kavramlar aracılığıyla değişimi, hazır gösteri temsillerinin yoğun şekilde kullanımı ve kitsch’in sanat ortamına girmesiyle sonuçlanmıştır. Sanatçılar yaşadıkları toplumda bulundukları mekânla ilişkilendirdikleri toplumsal, kültürel değişimler aracılığıyla, postmodern kavram ilişkilerini çözümleyerek sanata ve sanat eserlerine eleştirel bir yaklaşımda bulunmuşlardır. Postmodern sanat hızlı üretim şekliyle, hazır nesnelerin ortaya koyulmasıyla, üslup çeşitliliğinin var olduğu çoğulluk ilkesiyle geçmişe atıfta bulunurken, bugünün sanatına da eleştirel bir bakış açısı sunmaktadır. Araştırmada ilgili literatür betimsel-survey tarama yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma postmodernizm olgusu, postmodernist sanat süreci, üslup çeşitliliği ve sanatçı eser incelemeleri ile sınırlandırılmıştır. Postmodernizmde gündeme gelen tüketim, cinsiyet ve etnisite kavramlarının sanat eserleri aracılığıyla değerlendirilmesi amaçlanmıştır.