ISSN: 2149-1755
Art management in new media
1
Yıldız Journal of Art and Design 2015; 2(2): -
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

Big changes have been comprised within the people’s life with rapidly progressive technology. In parallel with these, art notion also has the big change’s share. While both plastic arts and music and performing arts are being generated, it is made use of all possibilities of technology. In addition, it is seen that technology usage is more efficient for the desktop publishing compared to the classical art. Another difference of Media Design involved in the desktop publishing from the classical arts is to be done as commercial. The tendency of Audience, Listener and Users is pretty important along with aesthetic concerns for printed media, print ads, and radio and television production. In recent years, People prefer more applications and contents internet based with each passing day in order to meet the need they have for the media. Expansion of usage area of internet day by day, variation of the devices using internet and becoming these devices more ergonomic cause that people are gradually further interested in media. Also, necessity of the aesthetic concerns connected to a discipline in this field has been arisen. By the reason of the commercial concerns, especially user behaviors should be also followed for new media design, but not only for soul world of the designer, and new media art should be comprised in line with these data. Acting by evaluating the aesthetic concerns and user dynamics together within the new media art, a new art branch as yet, brings an art management necessity in this field. Owing to the fact that plastic arts and music and performing arts go long way back as compared with the desktop publishing, art management notion has become settled. With the aim of composing the art management notion within the new media which is a new area yet and we can evaluate within the desktop publishing, art management within the traditional arts has been examined for this study and the template of art management within new media has been comprised by taking into consideration the user dynamics. In this study, the design of internet news portals which is one of the most important factors comprising the new media has been examined. In this study, both expert opinions have been asked and also observations have been made. Moreover, the important titles have been removed; especially artistic concerns and user practices, at the stage of design by comprising internet news portals, the technologies used in user practice monitoring have been examined. In this manner, a general template has been made in new media related to art management.


Yeni medyada sanat yönetimi
1Gazi Üniversitesi, Polatlı Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu, Görsel İşitsel Teknikler ve Medya Yapımcılığı Bölümü, Basım ve Yayın Teknolojileri Programı
Yıldız Journal of Art and Design 2015; 2(2): -

Teknolojinin hızla ilerlemesi ile birlikte insanların hayatında büyük değişimler yaşanmaktadır. Buna paralel olarak sanat kavramı da bu büyük değişimden nasibini almaktadır. Gerek plastik sanatlar gerekse müzik ve sahne sanatları üretilirken teknolojinin bütün olanaklarından faydalanılmaktadır. Bunların yanında teknoloji kullanımının masaüstü yayıncılıkta, klasik sanatlara oranla çok daha etkili olduğu görülmektedir. Masaüstü yayıncılığın içerisinde yer alan medya tasarımının klasik sanatlardan bir diğer farkı da ticari amaçla yapılıyor olmasıdır. Yazılı basın, basılı reklamlar, radyo ve televizyon yapımcılığında estetik kaygıların yanında; izleyici, dinleyici ve kullanıcıların eğilimleri de oldukça önemlidir. İnsanlar, medyaya duyduğu ihtiyacı karşılamak için gün geçtikçe daha fazla olmak üzere internet tabanlı uygulama ve içerikleri tercih etmektedir. İnternetin kullanım alanının her geçen gün genişlemesi, internet kullanan cihazların çeşitlenmesi ve bu cihazların daha ergonomik hale gelmesi, insanların yeni medyaya giderek daha fazla ilgi göstermesine neden olmaktadır. Aynı zamanda bu alanda estetik kaygıların bir disipline bağlanması gerekliliği de ortaya çıkmaktadır. Ticari kaygılar nedeniyle sadece tasarımcının ruh dünyasına bırakılamayacak yeni medya tasarımında da özellikle kullanıcı davranışlarının izlenmesi ve bu veriler doğrultusunda yeni medya sanatı oluşturulmalıdır. Henüz yeni bir sanat dalı olan yeni medya sanatında estetik kaygıların ve kullanıcı dinamiklerinin birlikte değerlendirilerek hareket edilmesi, bu alanda bir sanat yönetimi ihtiyacını doğurmaktadır. Plastik sanatlar ve müzik ve sahne sanatları masaüstü yayıncılığa göre çok daha eskiye dayandığı için sanat yönetimi kavramı daha yerleşik bir hal almıştır. Henüz yeni bir alan olan ve masaüstü yayıncılığın içerisinde değerlendirebileceğimiz yeni medyada da sanat yönetimi kavramının oluşturulabilmesi için bu çalışmada geleneksel sanatlardaki sanat yöneticiliği irdelenmiş ve kullanıcı dinamiklerini de göz önüne alınarak yeni medyada sanat yöneticiliğinin şablonu oluşturulmuştur. Bu çalışmada yeni medyayı oluşturan en önemli unsurlardan birisi olan internet haber sitelerinin tasarımı incelenmiştir. Uzmanların görüşlerine başvurulup aynı zamanda gözlemlere yer verilen bu çalışmada, internet haber siteleri oluşturulurken tasarım aşamasında sanatsal kaygılar ve kullanıcı pratikleri başta olmak üzere önemli başlıklar çıkarılmış, kullanıcı pratiklerinin izlenmesinde kullanılan teknolojiler incelenmiştir. Bu bağlamda yeni medyada sanat yönetimi ile ilgili genel bir şablon çizilmiştir.