ISSN: 2149-1755
The effect of sponsorship on the brand equity
1
Yıldız Journal of Art and Design 2015; 1(2): -
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

Institutions’ involvement in increasing competition jeopardizes the brands. It is highly important that an institution creates a distinguishable brand and its target market perceives it as a high-qualified one. The brand should have positive reflections upon the minds of the target market. An emotional boundary between the target market and the brand is a vital issue as well. This emotional boundary ensures commitment to the brand.
Sponsorship, which is a public relations method, is a crucial marketing tool creating brand awareness, commitment and association about the brand. It is also important in means of increasing the quality and it has an important share in communication budgets. The purpose of the study is to reveal the effects of sponsorship activities applied in accordance with the purpose over the brand equity and brand equity components.


Sponsorluğun marka değeri üzerine etkisi
1Arel Üniversitesi, MYO, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Programı
Yıldız Journal of Art and Design 2015; 1(2): -

Kurumların artan rekabet ortamı içerisinde bulunmaları markaların varlığını tehlikeye atmaktadır. Kurumların rakipler arasından ön plana çıkarak markalarını farklılaştırabilmeleri, hedef kitle üzerinde marka bilinirliği oluşturabilmeleri, hedef kitlenin zihninde yüksek kaliteli hizmet sunan bir marka olarak konumlanabilmesi, hedef kitlenin zihninde olumlu çağrışımlara sahip olması ve hedef kitle ile arasında duygusal bağ oluşturarak marka sadakatini oluşturmanın önemi giderek artmıştır.
Bir halkla ilişkiler yöntemi olan sponsorluk, marka farkındalığı, marka imajı, marka sadakati, marka çağrışımlarının oluşturulması ve algılanan kalitenin geliştirilmesi açısından son yıllarda önem kazanan ve iletişim bütçelerinde önemli bir paya sahip olan bir pazarlama aracıdır. Çalışmanın amacı, amaca uygun olarak gerçekleştirilen sponsorluk etkinliklerinin marka değeri ve marka değeri bileşenleri üzerinde nasıl bir etki oluşturduğunu ortaya çıkarmaktadır.