Abstract
The current study aims to examine the impact of a proposed instructional program in the field of Visual Arts that relies on image analysis to develop concepts of non-violence among the sample of the study upper basic stage students during the first semester of the academic year 2019/2020. To achieve this purpose, an objective test measuring participants’ responses related to concepts of non-violence. The test consisted of (8) paragraphs divided into (4) dimensions: (2) paragraphs on formal analysis, (2) paragraphs on semantic analysis (2), paragraphs on constructive
analysis, and (2) paragraphs on semiotic analysis. The sample of the study consisted of (52) students selected from the upper basic stage using a convenient sampling method. They were distributed to two groups: an experimental group of (29) students selected randomly and received the proposed instructional program, and a control group of (23) students received the traditional instructional program. The results of the study revealed a statistically significant difference in the test dimensions (formal analysis, semantic analysis, constructive analysis and
semiotic analysis), totally and individually, between the responses of two groups, in favor of the experimental group members. Therefore, the study recommends the employment of this instructional program to develop concepts of non-violence.
Mevcut çalışma, 2019/2020 akademik yılı ilk döneminde üst ilköğretim düzeyindeki öğrenciler arasında şiddet karşıtı kavramların geliştirilmesi için görüntü analizine dayalı Görsel Sanatlar alanında önerilen bir öğretim programının etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amacı gerçekleştirmek için, şiddet karşıtı kavramlarla ilgili katılımcıların yanıtlarını ölçen bir hedef test uygulandı. Test, (4) boyuta bölünmüş (8) paragraftan oluşuyordu: (2) paragraf biçimsel analiz,
(2) paragraf anlamsal analiz (2), paragraf yapıcı analiz ve (2) paragraf göstergebilimsel analiz üzerine. Çalışmanın örneklemini, uygun örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen (52) üst ilköğretim düzeyindeki öğrenci oluşturdu. Öğrenciler iki gruba ayrıldı: Rastgele seçilen (29) öğrenciden oluşan ve önerilen öğretim programını alan deneysel grup ile geleneksel öğretim
programını alan (23) öğrenciden oluşan kontrol grubu. Çalışmanın sonuçları, test boyutları (biçimsel analiz, anlamsal analiz, yapısal analiz ve göstergebilimsel analiz) açısından toplam ve bireysel olarak iki grup arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğunu gösterdi; bu fark, deneysel grup üyeleri lehine oldu. Bu nedenle, çalışma şiddet karşıtı kavramların geliştirilmesi için bu öğretim programının kullanılmasını önermektedir.