Abstract
Socially contradictory discourses that emerged after modernism created their own styles of clothing as opposed to the dominant fashion of the day. However, in the course of time, it was seen that these styles were reinterpreted in accordance with the appreciation of the dominant masses in line with the need for visual diversity of the clothing industry. Each in its own time, social, political, etc. clothing styles, which have become the symbol of subculture, trend or tendencies containing various contradictory attitudes, have been adapted to the appreciation of the dominant masses and new synthesis (synthesis) styles have emerged. The subject has been firstly dealt with on the basis of the mass appreciation that created the phenomenon of fashion and the human psychology that gave birth to it, and has been examined for sociological reasons. On the other hand, clothing styles belonging to subcultures and tendencies, each of which was symbolized in its own period and produced contradictory discourses, were discussed. For example, the actual styles that opposed the dominant fashion or innovator of the period in which they emerged and their new interpretations that took their place in the fashion system over time, and the current combinations that were offered for sale on post-2010 websites or appeared / sold on various fashion blogs and sites were compared. The study produced contradictory discourse and was effective in clothing fashion and was limited to 6 selected sample styles. It is aimed to examine the relation of contradictory discourse and mass appreciation of synthesis styles taking place in today's clothing fashion by drawing attention to the latent power (potential), “which can again be included in its own system, whose views also against the systematic cycle of fashion” through synthesis styles arranged in accordance with the appreciation of the dominant masses.
Batıda Modernizm sonrası ortaya çıkan toplumsal aykırı söylemler, günün egemen modasına karşıt olarak kendi giyim tarzlarını yaratmışlardır. Ancak ilerleyen zamanla bu tarzların, giyim endüstrisinin görsel çeşitliliğe olan gereksinimi doğrultusunda, egemen kitlelerin beğenisine uygun olarak yeniden yorumlandığı görülmüştür. Her biri kendi döneminde sosyal, politik, v.b. çeşitli aykırı tavırlar içeren altkültür, akım veya eğilimlerin simgesi haline gelmiş giyim tarzları, egemen kitlelerin beğenisine uygun hale getirilerek, yeni bireşim (sentez) tarzlar ortaya çıkmıştır. Konu öncelikle moda olgusunu yaratan kitle beğenisi ve bunu doğuran insan psikolojisi temelinde ele alınmış ve sosyolojik nedenlerle irdelenmiştir. Diğer yandan her biri kendi döneminde simgeleşmiş, aykırı söylemler üretmiş altkültür ve eğilimlere ait giyim tarzları ele alınmıştır. Örnek olarak, ortaya çıktığı dönemin egemen modasına karşıt veya yenilikçi olan asıl tarzlar ve bunların zamanla moda sistemi içerisinde yer edinen bireşimleri, 2010 sonrası internet sitelerinde satışa sunulan veya çeşitli moda blog ve sitelerinde yer alan/satılan güncel kombinler karşılaştırılmıştır. Çalışma aykırı söylem üretmiş ve giyim modasında etkili olmuş, seçilen 6 örnek tarzla sınırlandırılmıştır. Egemen kitlelerin beğenisine uygun olarak düzenlenmiş bireşim tarzlar üzerinden “modanın sistematik döngüsüne karşı duran görüşleri de yine kendi sistemine dahil edebilen”, gizil güce (potansiyel) dikkat çekilerek, günümüz giyim modasında sıklıkla rastlanan bireşim tarzların, aykırı söylem ve kitle beğenisi ilişkisinde incelenmesi amaçlanmıştır.