ISSN: 2149-1755
Ounar, safevi döneminden kalma bir mezarlık
1Department of Archaeology and History, University of Mohaghegh Ardabili
2University of Mohaghegh Ardabili, Faculty of Literature and Human Sciences
Yıldız Journal of Art and Design 2018; 1(5): -
Full Text PDF

Abstract

Tombstones have great importance in belief and artistic areas due to its close connection with human beliefs. In addition to the apparent use of any tombstone, it has cultural function and contains symbolic information, both religious and non-religious. Meshkinshahr’s city was selected as the studied area due to its location at a particular geography and its proximity to the Safavid religious capital, as well as its richness in terms of Islamic gravestones and lack of adequate studies in this field. Among the cemeteries of this city, cemetery of Onar was investigated as a main sample of graves. The purpose of this cemetery was to identify, typology, record the gravestones, examine, and analyze the used symbolic designs or signs, chronology the gravestones, as well as to show the importance of the gravestones of Onar to represent the civilization and culture of the region as a concrete heritage and to prevent the destruction of these tombstones. This research has been conducted through field surveys and library studies based on the descriptive-analytical approach. So studies have shown that most graves or tombs are related to the Safavid era in terms of chronology, and the used motifs has been used in religious area. Date for a number of simple graves were not set due to the lack of motifs or signs of guidance. Some of the characteristics attributed to Safavid period in Onar’s gravestones include human motifs with a special cap of the Safavid period, and using the great Salavat pray is one of prays that was common upon gravestones from entering of Safavids. The role of sterlized three-leaves of palm tree symbolizing the Imam Hussein's coffin that was common in Safavid period.


Ounar, a cemetery from the safavid era
1
2
Yıldız Journal of Art and Design 2018; 1(5): -

Mezar taşları, insan inançlarına yakınlığı nedeniyle inanç ve sanat alanlarında büyük öneme sahiptir. Herhangi bir mezar taşının görünür kullanımına ek olarak, kültürel işlevi vardır ve hem dini hem de dini olmayan sembolik bilgileri içerir. Meshkinshahr şehri, belirli bir coğrafyadaki konumu ve Safevi dini sermayesine olan yakınlığı ile İslami mezar taşları açısından zenginliği ve bu alanda yeterli çalışmaların olmaması nedeniyle çalışılan alan olarak seçilmiştir. Bu şehrin mezarlıkları arasında, Onar mezarlığı mezarların ana örneği olarak incelenmiştir. Bu mezarlığın amacı mezarlık taşlarını tanımlamak, tipolojiyi tanımlamak, kullanılan sembolik tasarımları veya işaretleri, mezar taşlarını kronoloji incelemek, incelemek ve onar mezarlarının medeniyetini ve kültürünü temsil etmek için Onar mezar taşlarının önemini ortaya koymaktır. bir miras olarak bölge ve bu mezar taşlarının yıkımını engellemek. Bu araştırma, açıklayıcı analitik yaklaşıma dayalı alan araştırması ve kütüphane çalışmaları ile yürütülmüştür. Bu nedenle çalışmalar, mezarların veya mezarların çoğunun Kronoloji dönemi ile ilgili olduğunu ve kullanılan motiflerin dini alanda kullanıldığını göstermiştir. Motif ya da rehberlik eksikliği nedeniyle basit mezarların tarihi belirlenemedi. Onar'ın mezar taşlarında Safevi dönemine atfedilen özelliklerden bazıları, Safevî döneminin özel bir kapağına sahip insan motifleridir ve büyük Salavat namazını kullanmak mezar taşlarından Safevilerin girişine sıkça rastlanan dualardan biridir. Safavi döneminde yaygın olan İmam Hüseyin'in tabutunu simgeleyen palmiye ağacının sterlize üç yapraklarının rolü.