ISSN: 2149-1755
1
Yıldız Journal of Art and Design 2017; 1(4): -
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

The aim is to update the annual curriculum of the Basic Design course in the first grade curriculum of the graphic design department and to harmonize the changing circumstances with the needs of the change. Particularly, the content of applied courses should be updated urgently because of the complete change of the student professions in the departments that are transitioning from the talent examination to the central placement process (graphic design, communication design, interior architecture, industrial product design). For this purpose, the achievements to be achieved at the end of the basic design course are listed and adapted to the weekly course schedules and applied to the students of two different universities in the 2016-2017 academic year. The process was analyzed by examining the drawings during and after the application process. The weekly programs are kept flexible by making changes in case of need. At the end of the year, the curriculum has been finalized. In the curriculum it has been understood that a long-term training is needed to acquire characteristic line capability. For this purpose, only the first four weeks are devoted to drawing methods. 60% of the curriculum is supported by drawing-oriented content. In addition, information on color information and painting techniques is preserved in the curriculum. In the last weeks of the curriculum, especially original design promoting practices have been added. At this point, the individual has the ability to translate all the education he has received. Because it is the fundamental authenticity of design. The curriculum also aims to learn the definition of design terms. The prepared curriculum should be rearranged every year according to the needs, the students in the institution should continue to be examined during the four years of education and also the external stakeholder relations should be strictly observed with the professions they will be in charge of.


Temel tasarım dersine müfredat önerisi
1Yıldız Teknik Üniversitesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi, Sanat Bölümü
Yıldız Journal of Art and Design 2017; 1(4): -

Araştırmanın amacı grafik tasarım bölümünün birinci sınıf müfredatında yer alan Temel Tasarım dersinin yıllık müfredatını güncellemek ve değişen koşulların ihtiyaçlarına yönelik uyumlu hale getirmektir. Özellikle yetenek sınavından merkezi yerleştirme sürecine geçiş yapan bölümlerin (grafik tasarım, iletişim tasarımı, iç mimarlık, endüstri ürünleri tasarımı) öğrenci profillerinin tamamen değişmesinden dolayı uygulamalı derslerin içerikleri acilen güncellenmelidir. Bu amaçla Temel tasarım dersi sonunda kazandırılması gereken kazanımlar listelenmiş ve haftalık ders programlarına uyarlanarak 2016-2017 eğitim öğretim yılında iki farklı üniversitenin öğrencilerine uygulanmıştır. Uygulama sürecinde ve sonunda çizimler incelenerek süreç analiz edilmiştir. İhtiyaç durumunda değişiklik yapılarak haftalık programlar esnek tutulmuştur. Yıl sonunda ise müfredat son haline getirilmiştir. Müfredatta karakteristik çizgi kabiliyetini kazanmaya yönelik uzun soluklu bir eğitimin gerekliliği anlaşılmıştır bu amaçla ilk dört hafta sadece çizim yöntemlerine ayrılmıştır. Müfredatın %60’ı da çizime yönelik içerikle desteklenmiştir. Ayrıca renk bilgisi ve boyama teknikleri ile ilgili bilgilerde müfredatta korunmuştur. Müfredatın son haftalarında ise özellikle özgün tasarımı teşvik edici uygulamalar eklenmiştir. Bu sayede birey aldığı tüm eğitimi fiile çevirebilecek imkana sahip olmaktadır. Çünkü tasarımın temeli özgünlüğüdür. Müfredatta ayrıca tasarım terimlerinin tanımının öğrenilmesi de amaçlanmıştır. Araştırma sonunda ise; hazırlanan müfredat her yıl ihtiyaca göre yeniden düzenlenmeli, kurum içindeki öğrenciler dört yıllık eğitim süresince incelenmeye devam edilmeli, ayrıca görev alacakları meslek gruplarıyla da dış paydaş ilişkileri sıkı tutulup incelenmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.