ISSN: 2149-1755
Investigation of the relationship between computer programs and foreign language used in graphic design process
1Sinop Üniversitesi GERZE Meslek Yüksekokulu Tasarım Bölümü Grafik Tasarımı, Sinop, Turkey
Yıldız Journal of Art and Design 2021; 1(8): 43-52 DOI: 10.47481/yjad.811071
Full Text PDF

Abstract

The rapid development of technology has brought the formation of new applications and techniques
in our lives. These formations also played an important role in creation of designs in
the computer environment and the emergence of digital design understanding in the field of
graphic design. Thus, computer-aided design education has become an important obligation
for students to prepare for the sector, complete their professional development, and adapt to
technological life. The programs in the design process are foreign-origin software and they are
used in English in the industry. This situation has made foreign language education a necessity
for students to learn, use, and follow technological innovations. Active employment of English
in education facilitates students’ interaction with the global environment and it enables them
to follow universal design principles, professional developments, and leading designers. The
study was designed in a document analysis model. The documents of the university programs
are examined by two different researchers who have a doctorate degree on Graphic Design
and have experience of 12 years teaching. The results of the study show that; the prerequisite to
use the programs is to know the language of the program. The original applications `language
is English and the instructors must explain the functions of the items and then teach how to
use it while designing a product. The copies of the original products are not preferred by the
school and the students uploading these versions still need to know the English terms because
the Turkish translation of the programs is very poor in terms of language quality. Besides
the sector demands to know English rather than the Turkish language. It is found that teaching-
learning activities on design lessons will be more fruitful if the students have a vocational
language lesson to learn the required terms.


Grafik tasarım sürecinde kullanılan bilgisayar programları ile yabancı dil arasındaki ilişkinin incelenmesi
1
Yıldız Journal of Art and Design 2021; 1(8): 43-52 DOI: 10.47481/yjad.811071

Teknolojinin hızlı gelişimi hayatımıza yeni uygulama ve tekniklerin oluşumunu getirmiştir.
Bu oluşumlar, bilgisayar ortamında tasarımların oluşmasında ve grafik tasarım alanında dijital
tasarım anlayışının ortaya çıkmasında da önemli rol oynadı. Böylelikle bilgisayar destekli
tasarım eğitimi, öğrencilerin sektöre hazırlanmaları, mesleki gelişimlerini tamamlamaları ve teknolojik hayata uyum sağlamaları için önemli bir zorunluluk haline gelmiştir. Tasarım sürecindeki programlar yabancı kökenli yazılımlardır ve sektörde İngilizce olarak kullanıl-maktadır. Bu durum, yabancı dil eğitimini öğrencilerin teknolojik yenilikleri öğrenmesi, kullanması ve takip etmesi için bir zorunluluk haline getirmiştir. İngilizce’nin eğitimde aktif olarak kullanılması, öğrencilerin küresel çevre ile etkileşimini kolaylaştırır ve evrensel tasarım ilkelerini, profesyonel gelişmeleri ve önde gelen tasarımcıları takip etmelerini sağlar. Çalış-ma, bir doküman analizi modelinde tasarlanmıştır. Üniversite programlarının belgeleri iki farklı araştırmacı tarafından incelenmiştir. Çalışmanın sonuçları gösteriyor ki; programları kullanmanın ön koşulu, programın dilini bilmektir. Orijinal uygulamaların dili İngilizcedir ve eğitmenler öğelerin işlevlerini açıklamalı ve daha sonra bir ürünü tasarlarken nasıl kullanıla-cağını öğretmelidir. Orijinal ürünlerin kopyaları okul tarafından tercih edilmemektedir ve bu versiyonları yükleyen öğrencilerin yine de İngilizce terimleri bilmeleri gerekmektedir çünkü programların Türkçe tercümesi dil kalitesi açısından çok zayıftır ve sektör, İngilizce yerine İngilizce bilmeyi talep etmektedir. Türk Dili, tasarım derslerine yönelik öğretme-öğrenme et-kinliklerinin, öğrencilerin gerekli terimleri öğrenmeleri için mesleki dil dersi almaları duru-munda daha verimli olacağı görülmüştür.