Abstract
In the textile and ready-to-wear industry, a creative and industrial discipline in itself, businessuniversity partnerships as part of educational programs offer valuable major benefits to the parties involved. The changes in the information society have ushered in an all-encompassing flow of shifts, transformation and revisions. Accordingly, textile and fashion design education programs are updated with the latest information, skills, and competencies, and enriched with innovative technologies. Technological developments have created industry-school interactions, serving as the main motive for staying in touch. The article takes as references a number of resources on industrial and sectoral partnership in industrial manufacturing, assesses relevant practices and identifies a methodology accordingly at the Textile and Fashion Design Department at Mimar Sinan Fine Arts University. This article uses an industryuniversity partnership education model to address the implementation phases and the outcomes of design projects co-developed with business and industrial parties.The importance of building industrial partnerships as part of education programs and in line with academic level, skills, competencies has been addressed with an emphasis on the gains and benefits for the realms of education and industry alike. Due to the scarcity of resources on design partnership between a university and the textile and ready-to-wear industry, this article reviews “universityindustry partnership” across all the sectors, conducting a wide-ranging research and analysis. With the idea that it will open a way for academics whose studies and research are related to this subject, the subject has been discussed in a comprehensive and different perspective with references. The subject of the article is important for companies in the textile and ready-to-wear industry to collaborate with universities, to develop the understanding of design, and to approach design and design education. This study utilizes the implementation and execution models adopted in the partnered design project and is expected to lead and contribute to the future studies that would tackle different approaches in this field.
Yaratıcılık içeren ve endüstriyel bir disiplin olan tekstil ve hazır giyim alanında sektör kuruluşları ile eğitim programları kapsamında üniversitelerin, iş birliği yaparak projeler geliştirmesinin taraflar açısından önemli kazanımları, değerli sonuçları vardır. Bilgi toplumunda yaşanan değişimler tüm alanlarda ve tüm sektörlerde değişime, dönüşüme, yenilenmeye öncülük etmiştir. Bu bağlamda tekstil ve moda tasarımı eğitiminde de programlar güncel bilgi, beceri ve yetkinlikler çerçevesinde, yeni teknolojiler doğrultusunda güncellenmektedir. Teknolojik gelişmeler sektör ve eğitim kurumlarını etkileşim içinde olmaya yönlendirmiş, iletişim kurarak iş birliği yapmayı gerektiren başlıca nedenleri oluşturmuştur. Bu makalede Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü’nde sektör ve sanayi kuruluşlarıyla geliştirilen tasarım projelerinin süreçleri ve sonuçları, üniversite sektör iş birliğini temel alan bir eğitim modeli kapsamında ele alınmıştır. Tekstil ve moda tasarımı eğitiminde iş birliğiyle gerçekleştirilen projelerde taraflar açısından süreç yönetimi ve hedeflenen sonuçlar gözlem, analiz, sentez yoluyla elde edilen verilerle değerlendirilmiştir. Akademik bilgi, beceri, yetkinlikler çerçevesinde, eğitim programları kapsamında sektör iş birlikleri geliştirmenin, akademik dünya ile sektörün iş birliği yapmasının önemine değinilerek, eğitim ve sektör açısından kazanımları ve yararları vurgulanmıştır. Tekstil ve hazır giyim sektörü ile tasarım konulu üniversite iş birliğini içeren kaynak sayısı oldukça az olduğundan çalışmada öncelikle “üniversite sektör/sanayi iş birliği” her sektör açısından ele alınmış, geniş bir yelpazede araştırma ve inceleme yapılmıştır. Özellikle endüstriyel üretimde sanayi ve sektör iş birliğini ele alan kaynaklar referans alınarak, makale konusuna uygun olan yaklaşımlar değerlendirilmiş ve yöntem belirlenmiştir. Çalışmaları ve araştırmaları bu konuyla ilişkili olan akademisyenler için kaynak oluşturarak bir yol açacağı düşüncesiyle, konu kapsamlı ve farklı açılardan referanslarla ele alınmıştır. Makale konusu tekstil ve hazır giyim alanında sektör firmalarının üniversitelerle iş birlikleri yapması, tasarım anlayışının gelişmesi, tasarım ve tasarım eğitimine yaklaşım açısından önemlidir. İşbirliğine dayalı tasarım projeleri kapsamındaki uygulama ve yürütme modellerine dayanan bilgilerle konunun ele alındığı bu çalışmanın farklı açılardan yaklaşımlarla daha sonra yapılacak çalışmalara öncü olması, katkı sağlaması beklenmektedir.